Reclamatierecht Aduro hybride en pelletkachels

Bij de aanschaf van een Aduro hybride kachel of pelletkachel geldt een reclamatierecht van twee jaar. Op deze pagina leggen wij uit hoe het reclamatierecht werkt, waar u op moet letten en hoe u een reclamatie kunt indienen.

Wat valt er onder het reclamatierecht?

In overeenstemming met het consumentenrecht geldt het recht op klacht gedurende twee jaar na de datum van aankoop van de kachel*. Het aankoopbewijs met datum dient als bewijs.

Voor alle pelletkachels moeten de verbrandingslucht en de snelheid van de toevoerspiralen mogelijk worden afgesteld om de werking te optimaliseren en tot een efficiënte en schone verbranding te komen. Aduro en onze servicepartners kunnen uw hybride kachel via Aduro Cloud monitoren en afstellen. Dit is echter alleen mogelijk wanneer de kachel via wifi met de cloud is verbonden, wat bij de installatie van de Aduro Hybrid-/Aduro Pellet Stove-app wordt gerealiseerd.

Om een klacht te kunnen indienen over de verbranding of de werking, moet uw kachel online verbonden zijn, maar het behoort niet tot de verantwoordelijkheid van Aduro om die verbinding te verzekeren. Om de kachel online te verbinden, kunt u een servicebezoek door een van onze servicepartners aanvragen.

Ondervindt u problemen om de kachel online te verbinden, dan kan de oorzaak bij uw lokaal wifinetwerk, uw router of de instelling van uw smartphone liggen. Meer informatie over de wifiverbinding vindt u hier in ons Klantenservicecenter (Engels of Duits).

*Houd er rekening mee dat het recht op klacht geldt overeenkomstig het consumentenrecht in het land waar de kachel is gekocht. Wordt de kachel naar een ander land of een andere regio gebracht, ver van de dealer waar de kachel werd gekocht (bijv. naar een eiland), dan kunnen we de servicemogelijkheden voor de kachel niet garanderen. De kachel moet altijd worden gekocht in het land of de regio waar hij zal worden geplaatst

Wat valt er niet onder het reclamatierecht?

  • Schade die is terug te voeren op onjuiste installatie of verkeerd gebruik van de kachel, bijv. oververhitting, gebrek aan onderhoud aan de kachel (hieronder de verplichte onderhoudsintervallen).
  • Afneembare en slijtageonderdelen (vermiculiet, glas, afdichtingen, rails, gelakte oppervlakken, ontstekingsstang, sensoren/contacten, brandkegel en gietijzeren rooster), omdat dergelijke schade het gevolg is van dagelijks gebruik. Deze onderdelen kunnen worden vervangen en zijn als reserveonderdelen in ons shop www.aduroshop.de / www.aduroshop.com verkrijgbaar.
  •  Schade ten gevolge van elektrische overspanning, (condens)water in en op de schoorsteen, te sterke of te zwakke schoorsteentrek en uitblijven van onderhoud/reiniging van de schoorsteen/rookbuis/installatie.
  • Schade aan de kachel die is veroorzaakt door inwerking van buitenaf, of schade die de kachel aan andere objecten heeft veroorzaakt.

Hier vindt u een compleet overzicht van welke schade gedekt is en welke niet.

Wanneer gaat het reclamatierecht in en wanneer is het ongeldig?

U kunt het reclamatierecht onder andere uitoefenen als u een geldig aankoopbewijs hebt waarop de aankoopdatum vermeld staat. Voor kachels ouder dan 12 maanden moet een kwitantie/factuur voor het jaarlijkse onderhoud worden bijgevoegd. 

Het reclamatierecht vervalt als de consument een gebrek niet binnen twee maanden na ontdekking meldt.

Klik hier voor een compleet overzicht over wanneer u uw reclamatierecht kunt uitoefenen en wanneer het vervalt.

Hoe kan ik een reclamatie indienen en wat kan ik verwachten?

Als u een reclamatie wilt indienen, kunt u daarvoor het reclamatieformulier invullen. Reclamaties worden alleen in behandeling genomen op basis van een ingevuld formulier. Let op, u hebt het productienummer de datum van aankoop nodig.

Formulier invullen (formulier is in het engels)

U ontvangt een e-mail ter bevestiging dat we uw e-mail hebben ontvangen, en nadien een e-mail met ons antwoord. We behandelen uw klacht zo snel mogelijk.